Onze Direct Marketing afdeling verwerkt dagelijks vele mailings. Soms op papier, soms als e-mail. Ondertussen zijn we ook aan het experimenteren met push mailings gericht op mobiele telefoons zoals SMS, rich push (met tekst en beeld), in-app berichten en app-inbox communicatie. Maar die puur mobiele kanalen laten we hier even buiten beschouwing. Wat is nu eigenlijk beter voor het milieu? Mailen of e-mailen?.

Uitstoot CO2

Eerst over e-mailings. De productie en verzending is in elk geval heel snel te realiseren. De conversie is direct meetbaar en de volgende stap in de communicatieflow is maar één klik verder. De kosten per contact zijn ook bijzonder laag vergeleken met een papieren mailing. Op het gebied van duurzaamheid scoort e-mail op het oog ook veel beter als een papieren mailing. Alleen wat stroomverbruik, een CO2 pufje in een datacenter en dat was het wel. Onderzoek laat zien dat een papieren mailing indirect 9 tot 14 gram COuitstoot en een digitale e-mailing maar 6 gram. Met plaatjes en digitale handtekeningen is de uitstoot overigens wel hoger. E-mailen dus zou je zeggen.

Resultaat

Hier begint de schoen helaas te knellen als we het resultaat in deze berekeningen meenemen. Een beetje afhankelijk van de afzender en opdrachtgever, laten studies zien dat gemiddeld zeven e-mails moeten worden gestuurd om hetzelfde resultaat te behalen als met een geadresseerde papieren Direct Mailing. Dus reken maar uit. Wordt de uitstoot bekeken op grond van te behalen resultaat dan geeft een e-mailing een CO2-uitstoot die drie tot vier keer hoger ligt dan die van een papieren mailing. En dan hebben we het nog niet over de groei van bosoppervlak door productiebossen voor de papierindustrie, dat CO2 reductie juist door de grondstof van papier, bos, wordt gerealiseerd en dat 86% van het papier wordt gerecycled. Maar dit zijn wel typische argumenten van de papierindustrie. Transportkosten, de machines die nodig zijn, waterverbruik, benodigde fysieke ruimtes die ook weer gebouwd moeten worden. In hoeverre dat allemaal wordt meegenomen is niet echt transparant. Je kunt dit soort vergelijkende berekeningen echter zo complex maken als je wilt, een eenduidig antwoord bestaat niet.  Omdat wij in de communicatiebranche zitten gaan we voor het geven van een zinvol antwoord toch maar uit van de effectiviteit van de mailing. Als we uitsluitend duurzaamheidaspecten als uitgangspunt zouden nemen kunnen we beter helemaal niet mailen…of e-mailen.

Testen

Het antwoord ligt in het vooraf testen wat het beste resultaat oplevert. Misschien een flauw antwoord, maar we zien het nog veel te weinig gebeuren. Op een of andere manier wordt vooraf vaak besloten, op gevoel, of het papier of digitaal wordt of juist een combinatie van beiden. Eerst goed testen wat het beste resultaat oplevert geeft al snel interessante inzichten....en je kunt je als opdrachtgever tijdens de testperiode nog wat extra verdiepen in kracht van de boodschap, de timing, relevantie en hoe waardevol jouw boodschap echt is voor de eindklant. Succes is een keuze volgens cup-a-soup, mailen ook.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte van de laatste Sidekix nieuwtjes!
  • Meld je nu aan en ontvang elk kwartaal de laatste Sidekix ontwikkeling direct in je mailbox.
  • Afmelden is altijd mogelijk! Deze optie is beschikbaar via elk nieuwsbriefbericht.

Lees ook

  • Primeur Sidekix

    Primeur bij Sidekix

    Als eerste bedrijf in Nederland investeert Sidekix in de nieuwe KM 1 digitale printer van Konika Minolta. Een monster van een machine. Maar wel een met uitstekende eigenschappen op het gebied van duurzaamheid, printkwaliteit, flexibiliteit en efficiency.
  • Interview Sidekix

    Sidekix in Marketing Tribune

    Onlangs heeft er een interview plaatsgevonden met onze CEO en Manager Business Development in het vakblad Marketing Tribune. Een interessant verhaal over de ambitie, visie en historie van Sidekix.