Met het Bernhoven ziekenhuis in de buurt en een groot aantal medewerkers uit de regio Uden, was Covid-19 ons vanaf het begin af aan ernst. De genomen maatregelen hebben er in elk geval toe geleid dat onze productiefaciliteiten en diensten nog steeds “up-and-running” zijn. Bij de afdeling e-Fulfilment, die de bestellingen van webwinkels verzorgt, zien we her en der zelfs een flinke stijging van de activiteiten. Dat neemt niet weg dat we zeker last hebben van de gevolgen van het coronavirus. Het cancellen van het Eurovisie Songfestival en het EK voetbal bijvoorbeeld betekent voor ons concreet dat twee mooie fulfilment opdrachten op de lange baan zijn geschoven. Het is niet anders.
IMPACT OP JE MARKETING AANPAK
Dat corona een enorme impact heeft op ons allen is duidelijk. Maar dat betekent niet dat we bij de pakken neer gaan zitten! Vooruitkijken blijft toch het devies, want ook deze coronacrisis duurt niet eeuwig. Wat kunnen we wel doen? Erop inspelen? Meestal is dat een goed idee. Maar in dit geval, met ernstige gezondheidsissues, lijkt dat niet verstandig en moeten we daar voorzichtig mee omgaan.
Wat we wel kunnen doen, is nu alvast vooruitdenken hoe we onze doelstellingen alsnog kunnen halen. Door de waan van de dag blijven er, ook bij ons, altijd zaken liggen die je eigenlijk op moet pakken. Wat kun je NU al doen om de gevolgen van deze crisis voor jouw organisatie te minimaliseren? Wat te denken van het herijken en herschrijven van de teksten van je website? Update je mailinglijsten, verbeter de vindbaarheid van je website, maak een goeie contentplanning voor je social media berichten en pas je advertenties in Google aan. Overleg ook eens met de bureaus waar je mee samenwerkt wat je nog meer kunt doen. Zij hebben vaak veel ervaring met andere branches waar jij wellicht gebruik van kunt maken. Je hebt er nu de tijd voor.
TIPS UIT EIGEN KEUKEN
Ten slotte – en nu spreken we wel voor eigen parochie – hierbij wat tips die je op korte termijn kunnen helpen:
- Mensen zitten de hele dag maar naar het scherm te kijken op hun mobiel of beeldscherm. Stuur eens een gepersonaliseerde papieren mailing. Een goeie brief met bijvoorbeeld een opvallende attentie erbij maakt in deze tijd zeker impact.
- Al voor de crisis zagen we op steeds meer plekken een gebrek aan resources. Automatiseren is sowieso nodig om op termijn te kunnen overleven. Een mooi moment om nu te starten met marketing automation. Wij hebben complete campagnemanagementsystemen die jou uiteindelijk veel tijd besparen.
- Focus op e-commerce. Met mensen meer en meer gebonden aan huis, krijgt e-commerce een enorme impuls. Leg de dagelijkse logistieke rompslomp bij ons neer en zorg dat je je focus op e-commerce versterkt.