Direct mail vs digital marketing
verschillende methoden
In de huidige wereld van marketing wordt vooral gedacht aan digital marketing. Maar toch mag direct mail niet vergeten worden. Direct mail en digital marketing zijn beiden namelijk effectieve manieren om klanten te bereiken. Digital marketing is snel en meetbaar, direct mail is tastbaar en persoonlijk. Dan blijft de vraag over: welke methode levert de beste resultaten op? We bespreken in deze blog de definitie van direct mail, direct mail vs digital marketing en hoe direct mailing online werkt. Ook leggen we je graag uit hoe Sidekix je hierbij kan helpen.
Contact center iets voor jou?
Vul de gegevens in en een van onze specialisten neemt contact met je op.
Definitie direct mail
Direct mail is een marketingstrategie waarbij bedrijven fysieke post naar klanten of prospects sturen. Dit kunnen brieven, brochures of pakketten zijn. Het doel hiervan is de klanten informeren, activeren of overtuigen. Direct mail is een tastbare ervaring en heeft minder concurrentie. Dat zorgt ervoor dat het opvalt. Direct mail wordt ingezet voor klantbehoud, leadgeneratie, productpromotie en als aanvulling op digitale campagnes.
Direct mail vs digital marketing
Direct mail en digital marketing zijn beiden effectief. Toch hebben ze verschillende voordelen en nadelen. Direct mail heeft bijvoorbeeld een vrij hoge open rate van 80-90% ten opzichte van de open rates van e-mail, die 20-30% zijn. Daarnaast heeft direct mail een hogere zichtbaarheid, het wordt fysiek langer bewaard. Online berichten worden snel gezien en ook snel vergeten. Digital marketing is wel beter meetbaar dan direct mail. Direct mail kan alleen gemeten worden als er QR-codes of gepersonaliseerde URL’s toegevoegd worden. Digital marketing zijn direct zichtbaar met kliks en conversies. Ook zijn de kosten van direct mail hoger door print en verzending. Digital marketing kosten zijn klaar, maar je hebt dan meer te maken met concurrentie.
Jouw boodschap kracht bij zetten?
Direct mailing online
Als we het hebben over direct mailing online, dan spreken we over een integratie van direct mail in digitale marketingcampagnes. Dit kan zich in verschillende dingen uiten. Een voorbeeld hiervan is de gepersonaliseerde landingspagina’s. In je direct mail kun je als bedrijf een unieke URL toevoegen die leidt naar een gepersonaliseerde landingspagina. Ook kun je als bedrijf werken met QR-codes, deze kunnen leiden naar een online aanbieding, video of productpagina. Tot slot kun je gebruik maken van direct mail retargeting via social media en display ads. De klanten die direct mail ontvangen, kunnen later geretarget worden met online advertenties. Dat verhoogt de effectiviteit. Ben je benieuwd wat direct mail voor jouw bedrijf kan doen? Neem contact op met Sidekix!
Veel gestelde vragen
Sidekix heeft samengewerkt met gerenommeerde merken zoals Sanidirect, VriendenLoterij en Piet Klerkx. Onze bewezen staat van dienst en tevreden klanten getuigen van onze expertise en toewijding aan direct mailing excellence.
We hechten waarde aan details. Bij Sidekix combineren we honderden variabelen om direct mail te personaliseren. A/B-testen bepalen vooraf welke elementen de beste respons opleveren, waardoor jouw campagne geoptimaliseerd wordt.
Direct mail marketing is een kosteneffectieve manier zijn om een specifieke doelgroep te bereiken, vooral wanneer de campagne goed wordt gepland en uitgevoerd.