Skip to content

Direct mail vs e-mail: welke marketingtool werkt het best?

verschillende methoden

Als we het hebben over e-mailmarketing of direct mail, praten we over krachtige tools om je doelgroep als bedrijf te bereiken. Maar de vraag luidt dan nog steeds: welke methode levert het meeste resultaat op? Oftewel: welke tool kun je als bedrijf het best inzetten. Sidekix legt je graag de direct mail definitie en e-mailmarketingtool uit. We beschrijven de belangrijkste verschillen tussen de twee tools en geven aan hoe Sidekix je hierbij het best kan helpen.

direct mail iets voor jou?

Vul de gegevens in en een van onze specialisten neemt contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is direct mail?

De direct mail definitie is vrij simpel: bij deze vorm van marketing sturen bedrijven fysieke post naar (potentiële) klanten. Het kan gaan om een gepersonaliseerde brief, flyer, brochure of zelfs een creatief pakket. Het doel van deze tool is de ontvangers activeren, denk daarbij aan een aankoop, aanmelding of een contactmoment. Direct mail wordt al jaren gebruikt als effectieve marketingstrategie. Ondanks de opkomst van digitale marketing, is de tool nog erg populair vanwege de tastbare en persoonlijke benadering, wat bij digitale marketing mist. De direct mail kosten worden er ook flink uitgehaald, want ondanks dat direct mail hogere kosten met zich meebrengt, het levert vaak ook een hogere respons en conversie op door de fysieke en persoonlijke impact.

Wat is e-mail direct marketing?

De marketingtool e-mail direct marketing is de digitale tegenhanger van direct mail. Je verstuurt als bedrijf marketingboodschappen via direct mail e-mail naar een geselecteerde groep ontvangers. Wat je verstuurd is aan jou, dit kunnen nieuwsbrieven, aanbiedingen, uitnodigingen of productupdates zijn. Het grootste voordeel van e-mailmarketing is dat het snel en in verhouding goedkoop is. Binnen maar een paar seconden kun je duizenden e-mails verzenden en meteen de resultaten meten.

Jouw boodschap kracht bij zetten?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De verschillen tussen direct mail vs e-mail

Direct mail en e-mail kunnen hetzelfde marketing doel hebben, namelijk het bereiken en activeren van klanten. Toch zijn er enkele belangrijke verschillen tussen deze methoden. Het grootste verschil tussen de twee is natuurlijk de tastbaarheid, direct mail is fysiek en wordt langer bewaard. E-mails worden daarentegen vaak snel verwijderd. De open rate van direct mail is gemiddeld 80 tot 90% en die van e-mails tussen de 20 en 30%. Toch zijn e-mails makkelijker en sneller te meten, ze zijn direct inzichtelijk via trackingtools. Direct mails zijn moeilijker te tracken zonder QR-codes of gepersonaliseerde URL’s.

Zou je graag met direct mail marketing aan de slag willen? Neem dan contact op met Sidekix. Wij helpen je graag met de start, het bedenken van je doel en het vaststellen van je doelgroep. Ook kunnen wij de uitwerking volledig voor je oppakken!

Veel gestelde vragen

Sidekix heeft samengewerkt met gerenommeerde merken zoals Sanidirect, VriendenLoterij en Piet Klerkx. Onze bewezen staat van dienst en tevreden klanten getuigen van onze expertise en toewijding aan direct mailing excellence.

We hechten waarde aan details. Bij Sidekix combineren we honderden variabelen om direct mail te personaliseren. A/B-testen bepalen vooraf welke elementen de beste respons opleveren, waardoor jouw campagne geoptimaliseerd wordt.

Direct mail marketing is een kosteneffectieve manier zijn om een specifieke doelgroep te bereiken, vooral wanneer de campagne goed wordt gepland en uitgevoerd.