Email marketing versus direct mail: wat werkt beter?
communicatiemiddelen
In de wereld van marketing draait alles om het effectief bereiken van je doelgroep. Op het moment gaat het specifiek om digitale marketing. Toch twijfelen veel bedrijven tussen email marketing en direct mail als communicatiemiddel, en niet onterecht. Hoewel e-mail namelijk snel en goedkoop is, heeft direct mail een hogere attentiewaarde en conversieratio. Maar de vraag blijft dan: wat is de beste keuze? In deze tekst vergelijken we de twee marketingtools met elkaar en geven we praktische direct mail tips. Ook vertellen we je hoe Sidekix je verder kan helpen met je direct mailing.
Contact center iets voor jou?
Vul de gegevens in en een van onze specialisten neemt contact met je op.
Direct mail marketing vs email marketing
E-mail marketing is bij iedereen wel bekend, het verzenden van je boodschap via e-mail naar klanten of prospects. Direct mail lijkt hier een beetje op. Het is een strategische marketingkeuze waarbij bedrijven fysieke post sturen naar hun klanten of prospects. Het doel van direct mailing is je klanten aanzetten tot een aankoop, een afspraak maken of een website bezoek. Een aantal direct mailing voorbeelden zijn brieven, brochures of flyers. Het grootste verschil tussen e-mailmarketing en direct marketing is de open rate. Die van e-mail ligt op 20-30%, terwijl die van direct mail op 80-90% ligt. Daarnaast maakt direct mail een tastbare impact, aangezien het fysiek is. Een e-mail is digitaal en wat vluchtiger. Toch is direct mail minder goed te meten dan e-mail. Bij e-mailmarketing kun je direct de kliks en opens inzien.
Direct mail tips
Wil je graag direct mail inzetten? Dan kun je ze direct mail tips gebruiken om je campagne zo optimaal mogelijk te maken. Onze eerste tip is je boodschap persoonlijk maken, dan heeft de direct mail namelijk meer impact. Een andere tip is zorgen voor een opvallend ontwerp. Dat trekt de aandacht. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor hoogwaardige afbeeldingen, duidelijke koppen en een leesbare lay-out. Verder is het belangrijk om een sterke call-to-action (CTA) toe te voegen. Dit maakt het voor de ontvanger eenvoudiger om actie te ondernemen.
Jouw boodschap kracht bij zetten?
Direct mail bij Sidekix
Wil jij als bedrijf graag groeien? Zet dan direct mail in om je marketingstrategie te optimaliseren! Wij bij Sidekix helpen je daar graag bij. Je profiteert bij ons van een volledig direct mail fulfilment, van ontwerp tot verzending. Verder geniet je van een slimme online integratie, denk aan gepersonaliseerde URL’s, QR-codes en retargeting mogelijkheden. Tot slot zullen we ervoor zorgen dat we de resultaten goed meten door inzicht te geven in respons en optimalisatie.
Veel gestelde vragen
Sidekix heeft samengewerkt met gerenommeerde merken zoals Sanidirect, VriendenLoterij en Piet Klerkx. Onze bewezen staat van dienst en tevreden klanten getuigen van onze expertise en toewijding aan direct mailing excellence.
We hechten waarde aan details. Bij Sidekix combineren we honderden variabelen om direct mail te personaliseren. A/B-testen bepalen vooraf welke elementen de beste respons opleveren, waardoor jouw campagne geoptimaliseerd wordt.
Direct mail marketing is een kosteneffectieve manier zijn om een specifieke doelgroep te bereiken, vooral wanneer de campagne goed wordt gepland en uitgevoerd.