Tussen al het online geweld lijkt Direct Mail als marketinginstrument te sneuvelen. Onterecht! Onderzoeken wijzen uit dat bereik en conversie stukken hoger is vergeleken met e-mailings. En de footprint van papier vergeleken met de CO2 uitstoot van datacentra kun je bijna tegen elkaar wegstrepen. Werkt Direct Mail dan beter als bijvoorbeeld e-mailmarketing of gepersonaliseerde websites? Zeker als je beide instrumenten gecombineerd inzet. En daar is nog een wereld te winnen.
Om te beginnen is de printwereld soms wel erg bescheiden. Dus “be good and tell it!”. Deel je DM succesverhalen. Ook richting online bureaus. Vertel hoe je papieren mailings verregaand kunt personaliseren, wat je met bijzondere vormen, formaten, kleuren en zelfs geuren kunt bereiken. Dat je ook de bobbel in de enveloppe kunt personaliseren. Op onze projectenpagina beschrijven we bijvoorbeeld ook een aantal mooie cases waarbij direct mail een hoofdrol speelt.
Sta open voor online
Print en online zijn geen vijanden van elkaar. Sterker nog, ze versterken elkaar. Een papieren mailing die opgevolgd wordt door een e-mailing scoort altijd meer conversie dan separate mailings. Jezelf ergens voor aanmelden werpt online minder drempels op dan het invullen van een papieren document. Maar dat wil nog niet zeggen dat de uitnodiging ook online moet. Een mooie papieren trigger met een QR code levert al verrassende resultaten op. Vaak meer dan een e-mail uitnodiging in de al volgespamde mailbox. Grafische bedrijven hebben veelal beperkte expertise in huis om de mogelijkheden van online op waarde te schatten. Als je online wel omarmt kun je simpelweg meer voor je klanten betekenen. Juist op printgebied. Gepersonaliseerde websites leveren meer conversie op bij het aanvragen van een catalogus. Als die aanvrager vervolgens een mooie gedrukte catalogus ontvangt in plaats van een te downloaden pdf dan scoor je echt.
Opvolging
Uiteindelijk heeft iedere mailing als doel om te bewegen tot actie. Soms is daar meer voor nodig. Denk daar vooraf goed over na. Bijvoorbeeld door een callcenter in te schakelen die de mailing nabelt. Of door samen te werken met een fieldmarketingbureau die op beurzen of drukke winkelcentra de productsampling verzorgt… inclusief een leuke gedrukte flyer met daarop een QR code die leidt naar een mobiele landingpage.
Vrijblijvend sparren met een partij die verder kijkt dan alleen de eigen print- en mailstraat lang is? Neem dan contact met ons op.