Skip to content

Direct Mail of Direct E-Mail. Wat is beter voor het milieu?

Onze Direct Marketing afdeling verwerkt dagelijks vele mailings. Soms op papier, soms als e-mail. Ondertussen zijn we ook aan het experimenteren met pushmailings gericht op mobiele telefoons zoals SMS, rich push (met tekst en beeld), in-app berichten en app-inbox communicatie. Maar wat is nu eigenlijk beter voor het milieu? Mailen of e-mailen?

UITSTOOT CO2

Eerst de e-mailings. De productie en verzending is in elk geval heel snel te realiseren. De conversie is direct meetbaar en de volgende stap in de communicatieflow is maar één klik verder. De kosten per contact zijn ook bijzonder laag vergeleken met een papieren mailing. Op het gebied van duurzaamheid scoort e-mail op het oog ook veel beter dan een papieren mailing. Alleen wat stroomverbruik, een CO2-pufje in een datacenter en dat was het wel. Onderzoek laat zien dat een papieren mailing indirect 9 tot 14 gram CO2 uitstoot en een digitale e-mailing maar 6 gram. Met plaatjes en digitale handtekeningen is de uitstoot overigens wel hoger. E-mailen dus zou je zeggen.

RESULTAAT

Hier begint de schoen helaas te knellen, als we het resultaat in deze berekeningen meenemen. Een beetje afhankelijk van de afzender en opdrachtgever, laten studies zien dat gemiddeld zeven e-mails moeten worden gestuurd om hetzelfde resultaat te behalen als met een geadresseerde papieren Direct Mailing. Dus reken maar uit.

Wordt de uitstoot bekeken op grond van te behalen resultaat, dan geeft een e-mailing een CO2-uitstoot die drie tot vier keer hoger ligt dan die van een papieren mailing. En dan hebben we het nog niet over de groei van bosoppervlak door productiebossen voor de papierindustrie, of dat CO2-reductie juist door de grondstof van papier, bos, wordt gerealiseerd en dat 86% van het papier wordt gerecycled. Maar dit zijn wel typische argumenten van de papierindustrie.

Transportkosten, de machines die nodig zijn, waterverbruik, benodigde fysieke ruimtes die ook weer gebouwd moeten worden… In hoeverre dat allemaal wordt meegenomen, is niet echt transparant. Je kunt dit soort vergelijkende berekeningen zo complex maken als je wilt, een eenduidig antwoord bestaat niet.  Omdat wij in de communicatiebranche zitten, gaan we voor het geven van een zinvol antwoord toch maar uit van de effectiviteit van de mailing. Als we uitsluitend duurzaamheidaspecten als uitgangspunt zouden nemen kunnen we beter helemaal niet mailen…of e-mailen.

TESTEN

Het antwoord ligt in het vooraf testen wat het beste resultaat oplevert. Misschien flauw, maar we zien het nog veel te weinig gebeuren. Op een of andere manier wordt vooraf vaak besloten, op gevoel, of het papier of digitaal wordt of juist een combinatie van beiden. Eerst goed testen wat het beste resultaat oplevert, geeft al snel interessante inzichten. En je kunt je als opdrachtgever tijdens de testperiode extra verdiepen in de kracht van de boodschap, de timing, relevantie en hoe waardevol jouw boodschap echt is voor de eindklant. Succes is een keuze volgens Cup-a-soup, maar mailen ook.

Deel dit bericht

Recente berichten

Opzoek naar een sidekick?

Sidekix is uitgerust met ruim 15 jaar ervaring, fanatieke professionals en een gezonde dosis enthousiasme. En met personalisatie en klantbeleving als rode draad zorgen we samen met jou voor een impactvol klantcontact bij je doelgroep. 

Nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Sidekix - De kracht van de klantkaart

De kracht van de klantkaart

Ondanks dat digitale loyaliteitsprogramma’s steeds meer aan populariteit winnen, blijft de fysieke klantkaart een waardevol