Skip to content

Praktische direct mail tips voor een succesvolle campagne

elk bedrijf moet zich onderscheiden

Als bedrijf zul je tegenwoordig bij marketing misschien direct denken aan digitale marketing. In de huidige wereld maakt elk bedrijf daar gebruik van namelijk. Toch kan het waardevol zijn om je te onderscheiden. Een goede manier om dat te doen is direct mailing. De betekenis van direct mailing is vrij simpel. Het is een krachtige marketingtechniek waarmee je jouw doelgroep op een persoonlijke en tastbare manier bereikt. Bij Sidekix vinden we de techniek erg belangrijk als onderdeel van je marketingcampagne. Daarom leggen we je graag een aantal dingen uit over direct mailing. In deze tekst leggen we je de betekenis van direct mailing uit, geven we je direct mail tips en beantwoorden we de vraag ‘hoe schrijf je een direct mail’.

direct mail iets voor jou?

Vul de gegevens in en een van onze specialisten neemt contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Betekenis direct mailing

De betekenis van direct mailing is het volgende: het is een marketingstrategie waarbij bedrijven fysieke post sturen naar prospects of klanten. Een voorbeeld van direct mail kan een brief zijn, maar de fysieke post kan ook een brochure, flyer of een creatief pakket zijn. Het doel van deze direct mailing is om een reactie uit te lokken bij de doelgroep, denk aan een aankoop, een afspraak of een websitebezoek. De tastbaarheid, de hoge open rate en minder concurrentie maakt een direct mailing uniek. Het is een effectieve manier om klanten te bereiken en overtuigen, maar wel mits het goed wordt uitgevoerd.

Direct mail tips

Wanneer je aan de slag gaat met direct mailing, kun je wat tips gebruiken om maximale impact te maken. Onze eerste tip is de boodschap visueel aantrekkelijk maken, zo wordt je boodschap extra krachtig. Een andere tip is het testen van verschillende formaten. Een kaart of brochure valt bijvoorbeeld sneller op dan een standaard envelop. Experimenteer wat het beste werkt bij jouw doelgroep. In direct mailing kun je een combinatie maken met digitale marketing. Dit doe je door QR-codes, gepersonaliseerde URL’s of unieke kortingscodes toe te voegen aan de fysieke post. Zo vergroot je de interactie met online kanalen. Wil je graag het meeste uit je direct mail campagne maken? Neem dan contact op met Sidekix, wij helpen je graag verder.

Jouw boodschap kracht bij zetten?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe schrijf je een direct mail?

Als je een effectieve direct mail wilt hebben, moet je starten met een sterke boodschap. Om die te bepalen, bepaal je eerst het doel van je mailing. Je moet namelijk weten wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld een product promoten, klanten uitnodigen voor een evenement of bestaande klanten overtuigen van een herhaalaankoop? Dit doel vaststellen helpt je om de juiste inhoud en toon te bepalen. Daarna is het belangrijk om je doelgroep te kennen, direct mail werkt namelijk alleen als de boodschap aansluit bij de behoeften en interesses van de ontvanger. De volgende stap is het schrijven van een pakkende opening, deze bepaalt of de ontvanger verder leest. Houd de rest van de boodschap in de direct mail kort en krachtig. Mensen scannen het bericht namelijk binnen enkele seconden. Om de kans op respons te verhogen kun je een persoonlijke benadering toevoegen, bijvoorbeeld door de boodschap aan te passen op interesses of koopgedrag. Wil je dat de ontvanger iets gaat doen? Maak dan een duidelijke en sterke call-to-action, oftewel CTA. Tot slot kun je afsluiten met een overtuigende boodschap.

Wil je toch graag wat hulp gebruiken bij je direct mail campagne, om hem zo efficiënt mogelijk te laten zijn? Neem dan contact op met Sidekix. Wij helpen je graag en ontzorgen je volledig bij de direct mailing.

Veel gestelde vragen

Sidekix heeft samengewerkt met gerenommeerde merken zoals Sanidirect, VriendenLoterij en Piet Klerkx. Onze bewezen staat van dienst en tevreden klanten getuigen van onze expertise en toewijding aan direct mailing excellence.

We hechten waarde aan details. Bij Sidekix combineren we honderden variabelen om direct mail te personaliseren. A/B-testen bepalen vooraf welke elementen de beste respons opleveren, waardoor jouw campagne geoptimaliseerd wordt.

Direct mail marketing is een kosteneffectieve manier zijn om een specifieke doelgroep te bereiken, vooral wanneer de campagne goed wordt gepland en uitgevoerd.